Skautujem doma: Ako sa v karanténe nezblázniť

  Skautujem doma
474

Mnohí z nás trávime v poslednej dobe (a ešte asi chvíľu budeme) väčšinu času doma. Triedu nahradila detská izba, kanceláriu obývačka… Niekomu to môže vyhovovať viac, niekomu menej, no nech spadáš do ktorejkoľvek kategórie, život je pre teba pravdepodobne posledné týždne akýsi zvláštny. Čo s tým? Ako naložiť s touto novou situáciou? A ako sa v karanténe nezblázniť? Dnes prinášam 5 bodov, ktoré vám s tým hádam pomôžu.

1. Organizácia dňa

Aby sme neupadli do akejsi letargie a nesplynuli nám všetky dni do jednej veľkej sivej masy, je dôležité mať akýsi program, štruktúru dňa. Školopovinným s týmto môžu pomáhať online hodiny, či rôzne zadania, pracujúcim s pevným pracovným časom môže zas pomôcť ten, no predsa len je to iné ako za bežných podmienok. Preto je potrebné vynaložiť aj vlastnú námahu na tvorbu svojho denného programu. Ako na to? Každému môže vyhovovať niečo iné – niekto si potrebuje ráno s čajom či kávou sadnúť na balkón a rozpísať si poriadny harmonogram, niekomu stačí len približný priebežne dopĺňaný zoznam úloh (za seba veľmi odporúčam aplikáciu Todoist). V každom prípade je fajn pripraviť si aspoň niečo, čo chceš v daný deň spraviť. A super je vytvoriť si akúsi rutinu – či už rannú alebo večernú – tvoj deň bude lepšie ohraničený a bude sa ti lepšie fungovať.

2. Socializuj sa (samozrejme, v bezpečnej vzdialenosti)

Môže byť ľahké odstrihnúť sa v tejto situácii od okolitého sveta, nie je to však najlepší plán. Či už z hľadiska tvojej momentálnej nálady, alebo z dlhodobého hľadiska. Socializácia je dôležitá a pracovať na svojich vzťahoch tiež, nezabúdaj na to ani teraz, keď nemôžeš byť s kamarátmi denno-denne. Ako sa ale v takejto situácii socializovať? Presne tak, ako práve čítaš tento článok – cez internet. Dôležité však je vyslovene si na seba nájsť čas, nie si len tak chatovať. Aj písanie si na sociálnych sieťach je síce spôsob socializácie, dlhodobo však nie práve najplnohodnotnejší. Dohodnite si s kamarátmi deň v týždni, keď spolu budete videochatovať – môžete sa len tak rozprávať, pripraviť si nejakú hru/kvíz, niečo si online zahrať, pozrieť si spolu film, rozprávať sa o knihe, ktorú ste všetci čítali, spoločne variť… Možností je mnoho, stačí zapojiť fantáziu (a internet)!

3. Nezabúdaj na svoje psychické zdravie…

Pre mnohých z nás môže byť toto obdobie z rôznych dôvodov strašidelné či stresujúce, to predsa dáva zmysel. Preto treba trochu myslieť aj na seba a zapracovať na tom, aby sme sa naozaj nezbláznili. Skús si spísať, čo ťa stresuje, čoho sa bojíš a nájsť spôsoby, ako to minimalizovať – či už obmedzením času na sociálnych sieťach, minimalizovaním správ o Corone, ktoré čítaš, večernými meditáciami, trávením viac času s blízkymi (či už v realite alebo virtuálne)… Mysli na seba, sprav každý deň niečo pre svoje psychické zdravie, pre svoj pokoj na duši.

V tomto bode by som rada zdôraznila ešte jednu vec – karanténa nie je súťažou v produktivite. To, že tvoj kamarát zdieľa na Instagrame, ako sa každý deň naučí variť niečo nové, ešte neznamená, že ak to ty nerobíš, si horší. Svoj program si nastav podľa seba, nie podľa toho, čo robia ostatní a necíť sa zle, ak nie si super produktívny, veď celá táto situácia je predsa len o čomsi inom.

4. …a ani na to fyzické

Okrem zdravia psychického však netreba zabúdať ani na to fyzické a to zvlášť, ak trávime celé dni doma pri počítačoch. Piť dostatok vody, jesť ovocie a zeleninu, mať dostatok pohybu – na všetky základné „príkazy“ ohľadom zdravého životného štýlu treba v týchto dňoch myslieť obzvlášť. A ďalšia veľmi dôležitá vec je pobyt vonku! Verím, že pre nás, skautov a skautky, to nie je niečo, čo treba príliš vysvetľovať, no na vlastnej koži som si odskúšala, že keď sa nechám vtiahnuť do štúdia alebo nejakej práce, pokojne môže prejsť 5 dní bez toho, aby som vyšla von a to nie je vôbec ideálne. Príroda nám môže pomôcť upokojiť sa, čerstvý vzduch nám prečistí hlavu a zo slnka môžeme nazbierať vitamín D, ktorý je dôležitý napr. aj pre fungovanie imunitného systému, čo je momentálne zvlášť výhodné.

5. Prekvap sa!

Tento článok ukončím na podobnej nôte, ako som ho začala – opäť sa chcem venovať spôsobu, ktorým sa dá predísť upadnutiu do apatie. Tentokrát však z iného uhla. Moja dnešná posledná rada preto znie – skúšaj nové veci! Či už sa raz za čas vyberieš hľadať kešku, naučíš sa upiecť nový koláč, rozhodneš sa niečo nové uštrikovať, naučiť sa tanec… Nezáleží na tom, čím si tento čas oživíš, ale niečím to sprav určite. (Z mojej skúsenosti sú obzvlášť účinné rôzne kreatívne činnosti.)

Nakoniec už len…

(Aj napriek sociálnemu dištancu text stále platí!)

Alžbeta Ľudmová – Zelená

ZDIEĽAŤ