Predstavujeme vám nový voľný programový modul – Srdcom pre komunitu, ktorý nás motivuje k zapájaniu sa do diania v našom okolí, vedie nás k porozumeniu iných kultúr a podporuje naše kritické myslenie.
Vyjdime z našej bubliny, obhliadnime sa okolo seba a zapojme sa do plnenia nového voľného programového modulu Srdcom pre komunitu. Zorganizujme diskusiu s poslancom; splňme si 7 pravidiel výzvy Zelený život; zistime, aké skupiny menšín žijú v našom okolí; vytvorme sprievodcu nášho okolia…a množstvo ďalšieho. Staňme sa aktívnymi občanmi našej spoločnosti a zanechajme tento svet o niečo lepší, ako sme ho našli.
Podmienky splnenia:
- Skladá sa z 3 kategórií – Naša vlasť, Naša demokracia, Naša komunita.
- Každá kategória obsahuje 4 hlavné a 12 vedľajších úloh.
- Pre úspešné splnenie VPM je potrebné z každej kategórie splniť 2 hlavné a 2 vedľajšie úlohy (dokopy 12 úloh).
1. Naša vlasť
„Moja vlasť – moja rodná krajina – je najlepším miestom na to, aby človek konal srdcom, nie rozumom. Je to v srdci a nie v mysli, kde máme svoju vlasť.“
Príklady hlavných úloh:
1. Zorganizujem diskusiu o význame a správnom používaní nasledujúcich prvkov:
- štátne symboly;
- tradičné zvyky;
- náboženské praktiky;
- folklór.
Preskúmame ich význam v našej kultúre, ich pozitívny vplyv na našu identitu a riziká ich zneužitia. Nájdeme aspoň päť príkladov, ako sú tieto prvky využívané v každodennom živote tak, aby bol rešpektovaný ich význam.
2. Napíšem si 10 dôvodov, prečo sa oplatí zostať na Slovensku. Urobím si SWOT analýzu (silné a slabé stránky, príležitosti a hrozby) o Slovensku alebo mojom kraji. Porozprávam sa o tom s niekým iným a zistím, aké sú jeho dôvody.
3. Porozprávam sa / zorganizujem stretnutie pre družinu s miestnym politikom alebo zamestnancom samosprávy. Porozprávame sa o:
- fungovaní samosprávy a jeho úlohe v nej (náplň práce, kompetencie..);
- výzvach, ktoré rieši;
- jeho motiváciách pre túto prácu.
Zistím tiež, aké aktivity organizuje samospráva na podporu mládeže a aké možnosti zapojenia ponúka mladým ľuďom.
Príklady vedľajších úloh:
- Osobne sa zúčastním zbierky pre deň vojnových veteránov (11. november), naštudujem si viac o tejto téme a poviem o tom ľuďom, ktorí prispievajú do zbierky.
- Pomôžem človeku, ktorý sa prisťahoval (alebo prišiel na kratší čas, napr. študent) do obce/mesta, ktoré poznám, zorientovať sa. Ukážem mu, ako sa tu vyznať – napr. vysvetlím dopravný systém, zoznámim ho s miestnou komunitou alebo mu odporučím miesta, ktoré môže navštíviť.
- Nájdem a vyskúšam tradičný recept z môjho kraja. Zistím jeho pôvod, pripravím ho a ponúknem ostatným (napr. na skautskom stretnutí alebo rodinnom obede).
Všetky úlohy nájdeme na webe skauting.sk.

2. Naša demokracia
„Demokracia je právo rozhodovať, ale aj zodpovednosť za rozhodnutia.“
Príklady hlavných úloh:
- Zorganizujem a budem viesť stretnutie táborovej, oddielovej alebo zborovej rady. Pripravím program stretnutia tak, aby reflektoval témy, ktoré je potrebné riešiť, a dám priestor aj ostatným na pridanie bodov do programu. Naučím sa a vyskúšam nový princíp vedenia diskusie alebo rozhodovania a uplatním ho počas tohto stretnutia.
- Tam, kde chýbajú jasné pravidlá (napr. na tábore, v klubovni, na akcii, v škole, domácnosti, medzi spolubývajúcimi…), navrhnem systém pravidiel, ktorý pomôže k lepšiemu fungovaniu. Prediskutujeme ich s ostatnými a spoločne sa dohodneme na finálnom znení a ich dodržiavaní.
- Nájdem v internetových diskusiách výroky, ktoré môžu ohrozovať demokraciu. Zistím, čím prekračujú slobodu slova a aké hodnoty tým môžu byť ohrozené. Navrhnem, ako by sa tieto výroky dali preformulovať tak, aby boli prijateľné. Zamyslím sa nad tým, čo môžem osobne urobiť, aby som pomohol obmedziť šírenie takýchto prejavov.
Príklady vedľajších úloh:
- V skautskom prostredí využijem participatívne a demokratické princípy – napr. petíciu, referendum, ústavu oddielu, hlasovanie alebo spoločné vytváranie pravidiel….
- Zistím, čo znamená princíp subsidiarity (prenesenej zodpovednosti) a ako sa delí zodpovednosť medzi mestskú časť, obec/mesto, kraj a štát (napr. kto rozhoduje o čistote verejných priestranstiev, výstavbe škôlky, mestskej doprave, opravách ciest či budovaní športovísk…). Svoje zistenia spracujem pútavou a zrozumiteľnou formou (plagát, prezentácia, séria príbehov na Instagram, článok do skautského časopisu, vlog, blog, podcast…) a zverejním ich.
- Prečítam si základné práva a slobody podľa Ústavy SR. Doplním ich o jeden vlastný návrh práva, o ktorom si myslím, že by mal byť súčasťou našej ústavy. Tento návrh prediskutujem s niekým iným a vypočujem si jeho názor.
Všetky úlohy nájdeme na webe skauting.sk.
3. Naša komunita
„Čo robíme pre druhých, zostáva s nami na celý život.“
Príklady hlavných úloh:
- Sedem dní za sebou si splním všetky úlohy výzvy Zelený život. Zamyslím sa nad tým, ktoré z týchto bodov môžem aplikovať do svojho každodenného života.
- Uvedomujem si dôležitosť zdravých vzťahov so svojimi blízkymi a počas jedného mesiaca ich plnohodnotne rozvíjam popri službe komunite (napr. popri dobrovoľníctve v skautingu). Pokúsim sa identifikovať čo je pre nich dôležité, zamyslím sa nad tým, ako by som to mohol splniť a zrealizujem to. Po realizácii si zreflektujem a napíšem svoje pocity a dojmy.
- Vyberiem si určitú skupinu ľudí, voči ktorej mám predsudky alebo ju vnímam negatívne. Počas minimálne jedného mesiaca si všímam v čom sa jednotliví členovia tejto skupiny odlišujú a v čom sú pozitívne jedineční. Nájdem aspoň jeden príklad, ktorý nie je v súlade s mojim predsudkom. Svoje pozorovania preberiem s vodcom/vodkyňou a spracujem ich formou, ktorá mi je blízka (prezentácia, poviedka, komiks, reportáž, koláž, myšlienková mapa, stories, reels, článok do skautského časopisu, vlog, blog, podcast…).
Príklady vedľajších úloh:
- Zistím, aké sú zásady rešpektujúcej komunikácie a aktívneho počúvania. V rozhovore s človekom, ktorý má odlišný názor, tieto zásady použijem. Po diskusii si zhodnotím, ako to ovplyvnilo priebeh rozhovoru.
- Snažím sa pochopiť, prečo ľudia podliehajú dezinformáciám, z čoho pramenia ich obavy a čo je pre nich dôležité. Vyhýbam sa zovšeobecňovaniu a nehodnotím jednotlivca len podľa skupiny, ktorú jeho názor reprezentuje. Hľadám najbližšie oblasti/témy, v ktorých sa vieme zhodnúť.
- Vytvorím mapu mojej cesty zo školy/práce domov. Na mape vyznačím miesta, ktoré by si zaslúžili väčšiu starostlivosť a miesta, ktoré mám rád. (môžu byť k mape priložené aj fotky). Vyskúšam navrhnúť riešenie pre úpravu aspoň 1 zo zanedbaných miest (napíšem odkaz starostovi, zorganizujem vysadenie kvetín). Svoje aktivity koordinujem s majiteľom priestoru.
Celé znenie VPM Srdcom pre komunitu nájdeme na webe skauting.sk.
V prípade akýchkoľvek otázok sa neváhajte ozvať na program@skauting.sk.
Musíte byť prihlásený, aby ste mohli zverejniť komentár.