RO(c)K v čase Corony

  Blog
438

Veliteľ Ančovička sa so znepokojením zahľadel na monitor, neprítomne si hladkajúc bradu, akoby hypnotizovaný pribúdajúcimi červenými svetielkami: „Tak už to vypuklo, ¾ vesmírnej stanice sme museli uzavrieť kvôli vírusu, ktorý sem prenikol zo Zeme. Ďalší výcvik kadetov budeme musieť posunúť…“

I tak to mohlo pripadať účastníkom RO(c)Ku, tohto roku s prívlastkom Svetelný, keď sa Slovensko začalo uzatvárať pred vonkajším svetom a Covidom-19 a my sme si po 3 externých zákazoch činnosti s predstihom zakázali činnosť sami. Našťastie len tú tvárou v tvár. Spočiatku sme optimisticky verili, že aprílový víkend nebudeme musieť zrušiť, už menej optimisticky sme to videli s jeho presunom na máj. Nakoniec, úplne pesimisticky, sme si dohodli niekoľko variantov, podľa ktorých budeme môcť pokračovať naživo. A vrátili sme sa naspäť k rysovacej doske, aby sme sa porozprávali, ako upravíme “obyčajný“ RO(c)K na RO(c)K-line (rozumej, že on-line RO(c)K 😊) . Nakoniec sme dospeli k trom záverom: časť kurzu vieme urobiť on-line, vieme ich udržať v téme vesmírnej stanice (ahaa, preto ten začiatok) a vyskúšame si, či vieme ako tím fungovať na diaľku.

Bolo rozhodnuté. Kým nebude opravená vzduchotechnika a potvrdené, že vírus bol úspešne odstránený, časť výcviku pobeží na konzolách kadetov. Seržantovi Vlasáčovi sa div všetky vlasy nenatočili od vzrušenia, ako sa triasol na to, aby sa pochválil novou prezentáciou moderných technológii… A poručíčka Mimi bude zase môcť testovať deti… pardon, kvízovať kadetov.

Keď to vyzeralo, že veci sa tak skoro do normálu nevrátia, prešli sme zostávajúce prednášky a zhodnotili sme, ktoré z nich si vieme predstaviť prerobiť na on-line (alebo aspoň jej časť) a pri ktorých budú lepší “živí účastníci“. Celé online kolo sme odštartovali zábavnými kvízmi (pripravené v kahoot.com) z tém ako Symbolika, alebo História skautingu (alebo aspoň nám prišli zábavné). Kvízy boli doplnené o prezentácie účastníkov, pomocou ktorých nám predstavili svoje zbory – aké sú, čomu sa venujú, čím sa líšia od ďalších BSO zborov. A zároveň si mohli odškrtnúť jeden bod z BRNa (Body Radcovského napredovania). Postupne začali serióznejšie prednášky alebo diskusie na témy ako Duchovno, Moderné technológie, či osobnosť radcu. Štruktúru organizácie sme im ponúkli ako samoštúdium a ďalším zábavným kvízom (v štýle, keď je pred slovom kvíz slovo zábavný, tak to tak isto bude) sme si preverili, ako to zvládli. Čo účastníci ešte netušia je, že ich s touto tematikou čaká na treťom víkende hra na pozadí.

Kvízy boli doplnené o prezentácie účastníkov, pomocou ktorých nám predstavili svoje zbory – aké sú, čomu sa venujú, čím sa líšia od ďalších BSO zborov.

Nevýhodou on-line prednášok a hlavne diskusií, dokonca aj pri menších skupinkách bol akýsi útlm aktivity zo strany účastníkov.

Ale ako budú kadeti tráviť voľný čas? Ich pohyb je obmedzený a väčšina rekreačných priestorov je v zamorenej časti. Zrazu sa mu pred očami objavili 4 slová: Okraj Galaxie Via Lactea. Stavebný materiál tam už je, kóje na prenos vedomia sú nainštalované, tak kadeti budú môcť ovládať robota na okraji galaxie pripraveného za týmto účelom. Pravdaže pod dohľadom umelej inteligencie P01y. A tu na stanici na všetko dohliadne psychologička Fany.

 Ďalším bodom, ktorý sme sa rozhodli vyriešiť, bolo, ako udržať účastníkov v téme, aby sme na 3. víkende s ňou mohli ďalej pokračovať.  A to aj preto, že chceme tento rok vyskúšať upravenú psychohru. Najprv si programový tím prešiel možnosti, s ktorými mohol pracovať a dohodol sa, že by mohlo byť zaujímavé pre účastníkov budovať vlastnú vesmírnu stanicu na základe bežných (aspoň zväčša bežných) denných činností. Účastníci RO(c)Ku boli rozdelení do 4 skupín a každá skupina dostala za úlohu budovať a rozširovať svoju vesmírnu stanicu cez 4 moduly: Ubikácie, Elektrina, Živiny a Kyslík. Na to, aby kategória modulov fungovala, je potrebné každý týždeň vykonať jej údržbu. Ku kategórii je priradených 5 úloh, každý týždeň môže každý z tímu splniť presne jednu úlohu z ľubovoľnej kategórie. Pre lepšiu predstavu, tu je zopár bodov z kategórie živiny:

  • Pripraviť nový recept na varenie/pečenie (stačí odfotiť výsledok)
  • Spoločné online raňajky, obed alebo večera (cela skupina)
  • Spíšem zoznam všetkých surovín čo som za deň spotreboval na jedenie

Že to nebude tak úplne jednoduché mohli zistiť, keď dostali prvé hlásenie, v ktorom sa okrem toho, ako postupuje výstavba jednotlivých staníc, objavilo i varovanie o prítomnosti Nepriateľa.

Ale čo s posádkou? Tá je tiež v izolácií. Na budovanie ich nepošlem, ale musíme nejako komunikovať. A tiež nájsť vhodný spôsob trávenia spoločného voľného času. Ale ako…? Hmmm… Mám to! Dobrý vodca deleguje… Ale koho tým poveriť…? Desiatnik Martel je taký tímový maskot… Prípadne poručík Škrečok má občas dobré nápady…

Na začiatku sme ani nemali čas si poriadne uvedomiť, že sa u nás niečo zmenilo, bolo množstvo vecí, či už väčších alebo menších, ktoré sme museli riešiť a zapracovať. Občas dokonca aj s kamerou, čo pre mňa osobne po asi 2 týždňoch na samotke, bolo naozajstnou potechou. Jedným z ďalších highlightov bola určite tímová večera – každý z tímu mal pripraviť vlastnú večeru na základe svojich schopností a časových možností a predviesť sa ňou ostatným a to najdôležitejšie – bez obáv ju aj zjesť. Pravdaže sme sa popritom bavili o všetkom možnom a vychutnávali si, že aspoň na chvíľu nič nemusíme riešiť. A čo by sme to boli za skautov, keby sme si to aspoň nejakými hrami a zábavkami neobzvláštnili?

Najprv sme sa pokúšali rozlúsknuť názvy filmov z emotikonov a po nich, pre zmenu, aj štáty. Martel neprekvapil a predstavil nám kresliacu hru gartic.io. Podobne ako v hre skribbl.io, niekto kreslí obrázok, ktorý sa snažia ostatní uhádnuť. Proste magický večer.

Ale bolo super, keď sme sa konečne tento víkend stretli a urobili si piknik v Sade Janka Kráľa.

Michal Jakubčo – Cenťo
Bratislavský oblastný tím radcovského kurzu RO(c)K

Časopis Médium
Články publikované pod autorstvom časopisu Médium sú texty určené pre cieľovú skupinu v roverskom veku, texty zo starších čísel časopisu, alebo texty bez uvedenia autorstva.
ZDIEĽAŤ